Ford verhoogt investering bij productielocatie Halewood

2/12/2022
  • Voortbouwend op de toezegging om tegen 2030 uitsluitend volledig elektrische personenauto’s in Europa te verkopen, heeft Ford nog eens £125 miljoen geïnvesteerd in zijn Halewood-fabriek in Merseyside in het VK. Hierdoor is de capaciteit met 70 procent toegenomen. Daarnaast investeert Ford £24 miljoen in het ondersteunende E:PRiME-productontwikkelingscentrum. De nieuwste investering - met overheidssteun van UK Export Finance via hun Export Development Guarantee - zal helpen om de 500 hoogwaardige banen bij Ford in Halewood te behouden en personeel bij te scholen voor de EV-toekomst van Ford.

  • Binnenin Ford Halewood productielocatie Halewood
  • Met Ford's investering van £150 miljoen voor de transitie van productielocatie Halewood voor het vervaardigen van componenten voor elektrische voertuigen, komt de totale investering in Halewood op £380 miljoen. Halewood is een integraal onderdeel van het Europees elektrificatieplan van Ford, welke gericht is op de verkoop van uitsluitend emissievrije personenauto's tegen 2030, gevolgd door alle voertuigen, inclusief bestelwagens, tegen 2035. De elektrische componenten gemaakt in Halewood zullen tegen 2026 in 70 procent van de in Europa verkochte Ford EV’s zitten, waaronder de E-Transit Custom, E-Tourneo Custom, Transit Courier, Tourneo Courier, Puma en andere toekomstige elektrische modellen.


  • Kieran Cahill, vice-president European Industrial Operations van Ford, verklaarde als volgt: "Ford is een wereldwijd Amerikaans merk dat al meer dan 100 jaar verweven is met Europa en het is al bijna 60 jaar een belangrijke werkgever in Halewood. Onze visie in Europa is het opbouwen van een bloeiend bedrijf, door het uitbreiden van ons leiderschap in bedrijfsvoertuigen en door de elektrificatie van ons auto-aanbod. Halewood speelt een cruciale rol als onze eerste eigen investering in de productie van EV-onderdelen in Europa."


  • Gevel Ford Halewood productielocatie
  • Het nieuws van vorig jaar dat de fabriek, die momenteel transmissies voor voertuigen met verbrandingsmotor produceert, de assemblage van de aandrijfeenheden van elektrische voertuigen van Ford in de wacht had gesleept, bracht een eerste steun van 230 miljoen pond met zich mee voor de levering van 250.000 eenheden per jaar vanaf 2024.

    Dit werd ondersteund door het Automotive Transformation Fund van BEIS, dat tot doel heeft de toeleveringsketen van de Britse auto-industrie te elektrificeren en haar concurrentievermogen op de wereldmarkt te beschermen.

  • Het 24 miljoen pond kostende E:PriME-centrum van Ford, in het productontwikkeling hoofdkantoor van Ford in Dunton, bouwt prototypes van de elektrische aandrijfeenheid en leidt werknemers in Halewood op in de bewerking en assemblage ervan, bijgestaan door het Advanced Propulsion Centre. De power unit, bestaande uit een edrive motor en versnellingsbak, vervangt de motor en transmissie van een conventioneel gemotoriseerd voertuig door een EV aan te drijven met behulp van accu-energie.


  • Tim Slatter, voorzitter van Ford UK, zei: "Dit is een zeer belangrijke volgende stap voor Ford om binnen twee jaar negen EV's in de verkoop te hebben. Onze Britse werknemers spelen een belangrijke rol in de volledig elektrische toekomst van Ford, zoals blijkt uit de omschakeling van Halewood naar een nieuwe, emissievrije aandrijflijn en de innovatie van E:PriME in Dunton om de productieprocessen af te ronden."


  • De nieuwe productiecapaciteit van Halewood, per 1 december 2022 verhoogd van 230.000 tot 420.000 per jaar - zelf een toename van 70 procent - betekent ook dat 70 procent van de 600.000 EV's die Ford tegen 2026 jaarlijks in Europa zal verkopen, zal worden aangedreven door de technologie die door Halewood wordt geproduceerd. De EV-push van Ford in Europa ondersteunt de versnelling van het wereldwijde plan van het bedrijf voor een jaarlijkse productie van twee miljoen EV's in hetzelfde tijdsbestek van 2026.

  • Ford zal personeel bijscholen in Halewood
  • De veelgeprezen Ford Puma auto, de E-Transit Custom (de elektrische versie van het best verkochte voertuig van Groot-Brittannië, met unieke bedrijfswagenondersteuning van Ford Pro), de Transit Courier, de Tourneo Courier en toekomstige producten zullen worden uitgerust met de in Groot-Brittannië gebouwde krachtbronnen. Halewood zal ook leveren aan de assemblagelijnen van de voertuigen in de Ford Otosan-fabrieken in Roemenië en Turkije, die een aanzienlijk deel uitmaken van de jaarlijkse exportwaarde van Ford UK vanuit de fabriek in Merseyside en Dagenham - momenteel goed voor 2,1 miljard pond per jaar.

  • De laatste investering - met overheidssteun via de UK Export Finance faciliteit van het Department for International Trade - zal helpen om de 500 banen in Halewood te behouden en personeel bij te scholen voor de EV-toekomst van Ford.

    Leerlingen en ingenieurs die deel uitmaken van het project voor de ontwikkeling van de elektrische aandrijfeenheid zijn gestationeerd bij E:PriME in Essex, waar zij de elektrische aandrijfeenheid testen en nieuwe vaardigheden en kennis toepassen in Halewood als onderdeel van Halewood's transformatie.

    Het kiezen voor Halewood was voor Ford de eerste eigen investering in de productie van volledig elektrische auto-onderdelen in Europa. De overgang van Halewood naar de productie van elektrische onderdelen is essentieel voor Ford in Europa om een bloeiend en winstgevend bedrijf op te bouwen, gericht op de elektrificatie van zijn voertuigportfolio naar volledig emissievrije auto's en bestelwagens tegen 2035.

  • Halewood productielocatie elektrische onderdelen
  • Tegelijkertijd streeft Ford naar koolstofneutraliteit in zijn Europese voetafdruk van faciliteiten, logistiek en leveranciers tegen 2035. De nieuwe elektriciteitscentrale van Halewood streeft eveneens naar een koolstofneutrale energievoorziening voor de productiestart in 2024. Elektriciteit en gas zijn al afkomstig uit hernieuwbare bronnen en de installatie van zonnepanelen zal tot 1.782 MWh genereren. Andere projecten van Halewood die nmoeten bijdragen aan het doel van volledige koolstofneutraliteit van Ford in Europa tegen 2035 zijn onder meer elektrische locomotieven (gebruikt om zware ladingen te rangeren) ter vervanging van diesellocomotieven en EV-laadpunten voor werknemers.



Nieuws

Promoties

Bekijk de laatste promoties

Nieuws

Lees het laatste nieuws